• Dužina trase: 83 km
  • Najviša tačka: 732 m
  • Kondiciona težina: 6/10
  • Tehnička težina: 3/10
  • Broj izvora pitke vode: 1 – kod benzinske pumpe, inače u svakom selu se može naći voda

Visinski profil
Leskovac – Zaplanje – Leskovac

Krug oko planine Kruševice je jedna vrlo atraktivna, ali i zahtevna trasa u pogledu potrebne kondicije. Preći 83 kilometara u jednom danu i po ravnom asfaltnom putu nije malo, a kada ima vožnje uzbrdo to postaje dobar izazov, a na ovoj trasi je ima i to dosta. Prelazi se preko spoja planine Kruševice i Babičke gore, a zatim još jedan dobar deo puta između Kruševice i Suve planine protivno nadanjima kreće ponovo uzbrdo.

Polazeći iz centra Leskovca ka železničkoj stanici, nastavlja se putem ka istoku, prema reci Južna Morava. Deo puta do reke je nekih 7 km dug i njegova privlačnost može onespokojiti one slabijeg karaktera. Ali, prešavši Južnu Moravu i prošavši kroz selo Biljanica, odluka da se ne vratimo nazad počinje da se isplati i to sve više kako odmičemo lagano uzbrdo. Dobar put, blaga uzbrdica, šume i livade sa strane nas polako vode ka selu Orašac (na 13-om kilometru). Prošavši Orašac počinje i da se otvara vidik nazad ka Leskovcu i okolina postaje jako primamljiva za napad fotoaparatom, ali to ima i svoju cenu u pogledu pojačanog uspona.

Iznad Orašca

I tako, narednih 9 km uspon kao da sve vreme raste, da bi vrhunac dostigao u selu Stupnica pred sam izlazak na prevoj planine. Izlaskom na prevoj otvara se pogled ka Zaplanju i Suvoj planini, a okolne livade pružaju puno mesta za odmor i uživanje pred nastavak putovanja.

Suva planina

Suva planina i deo Zaplanja

Nastavak putovanja sada dobija preokret. Jaka nizbrdica nagrađuje jednim dugim i lepim spustom ka Zaplanju. Ovde treba viditi računa o krivinama koje nikako nisu u skladu sa nagibom terena. Malo nepažnje vas može izbaciti iz krivine a da ni ne primetite kako se to odigralo. Još jedna smetnja uživanju u neprekidnom spustu je otvaranje neverovatnih pejzaža Zaplanja i Suve planine koji vas neprestano teraju da stanete i fotografišete, naravno, ako ste opremljeni fotoaparatom! Dužina spusta je otprilike 6-7 kilometara. Na kraju se stiže do raskrsnice odakle se može levo ka Gadžinom Hanu, Nišu itd. i desno ka selu Ravna Dubrava. Na ovoj trasi se ide desno. Na raskrsnici je takođe i benzinska pumpa gde postoji česma na kojoj se mogu dopuniti zalihe vode.

Kada se krene ka Ravnoj Dubravi, čovek nekako očekuje da i dalje ide nizbro, ali ponovo kreće uzbrdica duga još par kilometara. Kada se ona savlada počinje pravi spust prekinut povremenim kratkim uzbrdicama. Putniku ne može da promakne ironija u vezi imena sela Ravna Dubrava i konfiguracije terena! Ovaj deo trase je možda i najlepši deo.

Polje pšenice i Kruševica

Negde oko 45-og kilometra stiže se do raskrsnice na kojoj se levo ide ka Pirotu, a desno ka Vlasotincu. Do Vlasotinca je put i dalje nizbrdo, malo lošijeg kvaliteta, ali dovoljno dobar za vožnju bicikla. Priroda postaje malo drugačija, ali je i dalje prelepa i poprima kanjonski izgled. Kod sela Svođe reka Vlasina se pridružuje putu sa leve strane i prati ga sve do Vlasotinca. U selu Svođe treba obratiti pažnju na skretanje desno da se ne bi zaputili ponovo uzbrdo i to ka Vlasinskom jezeru.

Raskrsnica za Pirot

Raskrsnica u Svođu

Od Svođa do Vlasotinca samo treba pratiti glavni put i opustiti se u vožnji. Uživanje u okolišu će potrajati još nekih 20-ak kilometara kada će se iza brda pojaviti Vlasotince. U Vlasotincu se možete odmoriti pored lepo sređenog keja i prikupiti volje i hrabrosti za put ka Leskovcu. Zašto? Zato što taj put nikako nije privlačan za vožnju bicikla, zato što je prav kao strela i pun opasnih vozača motornih vozila.
Ipak, to nije razlog da se na ovaj put ne krene, dobre strane na ovom putu daleko prevazilaze loše strane.

Ka Vlasotincu

Vlasina i Vlasotince

Fotografije sa ove ture možete pogledati na adresama:
2007 godina
2009 godina

Malo drugačiji opis ture iz 2009 godine možete pročitati ovde.

NAPOMENA:
gpx fajl koji je ovde priložen nije snimljen na terenu već sam u Google Earth iscrtao trek i kml fajl konvertovao na sajtu GPS visualizer gde su automatski dodati i visinski podaci.